Последователи

сряда, 26 ноември 2014 г.

КРИТЕРИИ  ЗА  ОЦЕНКА  НА  ПОСТИГНАТАТА  КОМУНИКАТИВНА КОМПЕТЕНТНОСТ ПРИ ПИСМЕНИ И УСТНИ ИЗПИТВАНИЯ ПО ЧУЖД ЕЗИК

В гимназиалната степен постиженията на ученика в областта на устната и писмената реч се оценяват в съответното отношение:
-с предимство на устната реч и рецептивните умения на учениците,които се обучават по учебните програми за задължителна подготовка;
-в еднакво съотношение-за учениците,които се обучават по учебните програми за профилирана подготовка.
Оценявани компетентности на ученика: 

1.При слушане:
-разбира и извлича основна информация в изказвания,коментари и дискусии,публицистични и художествени текстове,радио- и телевизионни предавания,при нормална скорост на говорене и стандартно произношение.
-разбира конкретна информация от разговори,изказвания по актуални въпроси,както и такива,свързани с всичко,което се отнася пряко до него,както и кратки съобщения от всекидневния живот.

2.При четене:
-разбира и систематизира основната информация от научно-популярни,публицистични и художествени текстове;
-разбира в подробности информацията от текстове на официални и лични       писма,указания,проспекти,справочници,кратки статии на познати теми.

3.При писане:
-създава смислово свързани писмени текстове в съответствие с поставените задачи(разказ или описание на лични преживявания и впечатления,лично писмо,отговор на лично писмо,автобиографичен текст и т.н.),като проявява компетентности за придържане към зададената тема и логическа последователност на изложението,спазване на зададения обем и форма,спазване на граматическите норми и правила,правилна и точна употреба на лексиката и правилен правопис и пунктуация;
-изразява собствено мнение или прави коментар по конкретно изказване;
-изказва идеите си чрез правилни и уместни езикови средства,правопис и пунктуация.

4.При говорене:

-участва в пряк контакт с един или повече събеседници в различни ситуации,в спонтанни разговори,дискусии,изразява собствено становище по зададени теми,отговаря на въпроси,свързани с ежедневието и бита.
 Критерии за оценяване на писмен текст
Писане. Оценката се поставя въз основа на следните критерии: изпълнение на поставената задача, смислова свързаност и завършеност на текста, последователност и логичност в изложението на текста, правилна и уместна употреба на езиковите средства, правопис и пунктуация.
Максимален брой точки - 20.
Критерии за оценка на съчинението
Максималният брой точки за съчинението е 20. Броят на точките се определя въз основа на 4 критерия. Тези критерии са сложни величини и са описани чрез съответните количествени параметри. 
1. Съдържание и изложение (изпълнение на поставената задача) 4 т.
· смисленост на изложението 1 т.
· последователност в изложението 1 т.
· свързване на изреченията в смислен параграф 1 т.
· свързване на параграфите в смислен текст 1 т.
2. Правилна употреба на езиковите средства 8 т.
Граматични форми 4 т.
отлично владеене на граматичните форми с отделни незначителни неточности 4 т.
· 1 - 2 сериозни граматични грешки 3 т.
· 3 - 4 сериозни граматични грешки 2 т.
· 5 - 6 сериозни граматични грешки 1 т.
· над 6 сериозни грешки 0 т.
Лексика 4 т.
· отлично владеене на лексиката с отделни незначителни неточности 4 т.
· 1 - 2 сериозни лексикални грешки 3 т.
· 3 - 4 сериозни лексикални грешки 2 т.
· 5 - 6 сериозни лексикални грешки 1 т.
· над 6 сериозни грешки 0 т.
3. Уместна употреба на езиковите средства 6 т.
На равнище синтактични конструкции 3 т.
· използване на характерни за английския език синтактични конструкции 3 т.
· преобладаване на елементарни синтактични конструкции 2 т.
· употреба само на елементарни синтактични конструкции 1 т.
· грешни синтактични конструкции 0 т.
На фразово равнище 3 т.
· уместно подбрани и типични за английския език словосъчетания 3 т.
· по-ограничено владеене на словосъчетания 2 т.
· елементарни, но приемливи словосъчетания 1 т.
· нехарактерни и грешни за английския език съчетания 0 т.
4. Правопис 2 т.
· 1 - 2 правописни грешки 2 т.
· 3 - 4 правописни грешки 1 т.
· 4 и повече правописни грешки 0 т.